Kaikki Italiasta
Header image

Matkamessujen jälkimietteitä

Posted by eijawager in Matkailu

Uusia kohtaamisia ja kiinnostavia keskusteluja, verkostoitumista, yhteistyöideoita ja innostusta. Paljon kylvetty. Nyt alalla odotellaan, mikä itää ja kasvaa.

Messu vieraita oli paljon, noin 67.000, mutta määrä jäi 12% alle viime vuoden kävijämäärästä. Näytteilleasettajia oli lähes tuhat, 81 eri maasta. Maiden määrä oli ennätys.

Vierailijat hakivat elämyksiä, virtuaalimatkoja, makuja, ideoita ja innostusta, vastailivat matkailuaiheisiin kyselylomakkeisiin, tilastojen keruuseen, kruksasivat unelmakohteitaan ja osallistuivat arpajaisiin.

Kävijätutkimuksen mukaan kolme neljästä vierailijasta tutustui Euroopan kohteisiin. Vaikka suuri määrä matkoista suunnitellaan ja ostetaan netissä, kävijöille matkamessut ovat tilaisuus kohdata ja keskustella kasvotusten alan asiantuntijoiden, matkailualan edustajien ja yrittäjien.

Kiinnostus Italiaa kohtaan näkyi Italiaan suuntautuvien matkailuyritysten osastoilla. Kiinteistöjen ja loma-asuntojen myyntiin ja välitykseen erikoistuneen Amenon osastolla oli vilkasta. Osastolla oli edustettuna myös Vicolo ja Altopoggio, suomalaisyrittäjät, jotka vuokraavat asuntoja lomailijoille Toscanan alueella sekä viinintuottaja Dwight Stanford, joka tarjosi varsinaiset makuelämykset.
Dwight on amerikkalainen kirurgi, joka ryhtyi ”italialaiseksi” viininvalmistajaksi italialaisen ystävänsä Rafaele Paolinin kanssa. Potilaiden hoito vaihtui yli kolmensadan viiniköynnöksen hoitoon Marchen maakunnassa Ascoli Picenon kukkuloilla. Näin syntyi Paolini Stanford PS Winery cantina. Miesten luomuviinit ovat nopeasti nousseet ansaitsemaansa maineeseen.
Stanfordin vierailusta Helsingin matkamessuilla uutisoitiin Ascoli Picenossa näkyvästi. Vierailu nähtiin taloudellisesti ja kulttuurisesti merkittävänä tilaisuutena tehdä tunnetuksi Picenon aluetta ja avata tietä pohjoismaisille markkinoille. Eräs lehti otsikoi ”Picenon viinit ja vieraanvaraisuus rantautuvat Suomeen”. Uutisissa pohdittiin kuinka alueen työllisyyden ja taloudellisen kasvun mahdollisuudet ovat juuri turismin, laatuviinien ja paikallisen ruokakulttuurin sektoreilla.

Messujen kylvö itää monenlaisena lähellä ja kaukana.

Seuraavat matkamessut ovat 15.1–18.1 2015

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

no